Ograniczona uważność dzisiejszych uczniów 634

Podczas „normalnej” lekcji, która trwa 45 min nauczyciel musi zrealizować materiał a uczniowie „muszą” go sobie przyswoić.

Materiału jest najczęściej za dużo, nauczyciel musi więc szybko przekazać to co ma do przekazania. Aby to się udało to oczekuje od uczniów KONCENTRACJI – najlepiej przez całe 45 min.

Taki sam scenariusz pojawia się na wszystkich lekcjach – jeśli jest ich 7-8 w ciągu dnia to uczeń musiałby być maszyną, żeby sprostać oczekiwaniom nauczycieli.

Systemu oświaty nie możemy zmienić więc powinniśmy się zająć tym co jest w obrębie naszych możliwości. W tym przypadku sposobie prowadzenia lekcji.

Moje doświadczenie pokazało mi, że niewielu nauczycieli zdaje sobie sprawę z faktu jak działa nasz mózg, a dokładniej jak długo możemy utrzymać wysoki poziom koncentracji.

Najnowsze badania mówią, że dzisiejsi uczniowie mogą pozostać w stanie koncentracji maksymalnie przez okres 8-10 min (sic!)

Jak więc powinny wyglądać lekcje z dzisiejszymi uczniami? Poniżej propozycja:

uwazność 10-11 min

Wnioski:

  • podzielić materiał na 3 części – każda max 10-11 min

  • między częściami koniecznie „zresetować” ich mózgi – „jak” – zabawy, relaks, „energizery”, coś związanego z ruchem

  • na początku i na końcu bloków mówić o czym sie będzie mówiło oraz robić podsumowania czego się nauczyliśmy

Gwarantuję widoczną poprawę: nastrojów wśród uczniów oraz efektywności Waszej pracy 🙂

Comments are closed.

A Ty? Co sądzisz o tym wpisie...